Παρασκευή, 4 Φεβρουαρίου 2011

Κiran Bir Sethi: πώς τα παιδιά παίρνουν τον έλεγχο




Διαβάζω ότι «τον προσεχή Απρίλιο θα παραδοθεί από το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο στην υπουργό Παιδείας η τελική εισήγηση για το νέο πρόγραμμα σπουδών και την αμέσως επόμενη σχολική χρονιά το πρόγραμμα θα εφαρμοστεί πιλοτικά σε 160 σχολεία».Και ότι τα νέα προγράμματα σπουδών της υποχρεωτικής εκπαίδευσης αποβλέπουν «στη μύηση των μαθητών σε ερευνητικές διαδικασίες και διεργασίες. Οι μαθητές δηλαδή θα οδηγούνται να μαθαίνουν: να διατυπώνουν ερωτήματα, να προσδιορίζουν προβλήματα, να σχεδιάζουν και να μεθοδεύουν διερευνήσεις, να αναζητούν απαντήσεις στα προβλήματα που έχουν τεθεί, να αναζητούν και να αξιοποιούν ερευνητικά εργαλεία, να αναλύουν και να συνθέτουν δεδομένα» (…) Αλλά και «στην παραγωγή και δημιουργία και την έξοδο στην κοινότητα οι μαθητές θα μαθαίνουν (!) ολοκληρώνοντας τις ερευνητικές τους προσπάθειες, να καταλήγουν σε συμπεράσματα και προτάσεις, να παράγουν έργα (ερευνητικά, καλλιτεχνικά, κατασκευαστικά κλπ.), να δημοσιοποιούν τις παραγωγές τους στην κοινότητα και να δέχονται την κριτική της» (εδώ). Δε λέω, μου αρέσει η πρόταση και οι στόχοι της – παρόλο που το επαναλαμβανόμενο ρήμα «μαθαίνουν» είναι κυριολεκτικά α-στόχο… -κρίμα. Από την άλλη, αυτά τα ωραία «που γράφουν τα βιβλία και υποστηρίζουμε στα συνέδρια», όταν, ας πούμε, τα παρουσιάζω, ας πούμε και πάλι, σε ομήγυρη εκπαιδευτικών σε συναντήσεις ή σεμινάρια, φαντάζουν εξωπραγματικά για τα σχολεία μας. Και δεν αντιλέγω. Και να που πήρα το μέιλ με το αναρτημένο βιντεάκι με την ομιλία της εκπαιδευτικού Kiran Bir Sethi στο TED 2009, η οποία γλαφυρά περιγράφει πώς το πρωτοποριακό σχολείο Riverside School που ίδρυσε στην πόλη Ahmedabad, Ινδία, διδάσκει στα παιδιά το "Μπορώ". Με τους μαθητές να παίρνουν τα τοπικά ζητήματα στα χέρια τους, να καθοδηγούν άλλους νέους ανθρώπους, ακόμα και να διδάσκουν τους γονείς τους και να παρουσιάζουν και υψηλές επιδόσεις στα μαθήματά τους. Για δες λοιπόν, αν δε θέλουμε, αν δεν πάρουμε ατομικές πρωτοβουλίες, αν δεν ξεφύγουμε από τα political correct και τις υπουργικές ντιρεκτίβες (που κάποιες φορές ακούγονται ωραία…), δε θα πετύχουμε αυτό που μεταξύ άλλων υποστήριξε ο πρόεδρος του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου, ότι δηλαδή (δες εδώ): «Στα επιμέρους προγράμματα σπουδών θα δίνεται έμφαση στη διαφοροποιημένη διδασκαλία με έμφαση: στην καλλιέργεια κινήτρων για ενεργοποίηση της συμμετοχής, στην καλλιέργεια κλίματος αναγνώρισης και αποδοχής, στην καλλιέργεια επικοινωνίας και κοινωνικών αλληλεπιδράσεων, στην αξιοποίηση των προηγούμενων γνώσεων και εμπειριών των μαθητών στην προοπτική της υποστήριξής τους για επιστημονικού και μορφωτικού χαρακτήρα κατακτήσεις, στη διαμόρφωση ελκυστικών περιβαλλόντων μάθησης και τη σύνδεσή τους με τα περιβάλλοντα ζωής, στο σχεδιασμό και την οργάνωση ευκαιριών για πλούσιες εμπειρίες μάθησης που συνδέονται με τη συμμετοχή σε εγγράμματα γεγονότα και εγγράμματες πρακτικές της ευρύτερης κοινότητας, στην καλλιέργεια της συμμετοχής των μαθητών στη διαχείριση της μάθησής τους (…)».Να υποθέσω ότι ο πρωθυπουργός θα δείξει το βιντεάκι (υπότιτλοι και στην ελληνική) με την ομιλία της Kiran Bir Sethi στο υπουργικό συμβούλιο, κατά πώς το συνηθίζει τώρα τελευταία με αιχμή τις διαλέξεις TED; Κατά τα λοιπά, ας παραδειγματιζόμαστε…

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Related Posts with Thumbnails