Κυριακή, 13 Σεπτεμβρίου 2009

«Οδηγίες διδασκαλίας φυσικής γυμνασίου»: Κάθε πέρσι και καλύτερα

Διαβάζοντας τις φετινές και τις περσινές Οδηγίες για τη διδασκαλία των Μαθημάτων των Α΄, Β΄ και Γ΄ τάξεων Ημερήσιου και Εσπερινού Γυμνασίου αυτές που αφορούν τη Φυσική γυμνασίου, έκανα κάποιες συγκρίσεις και κατέληξα στο συμπέρασμα ότι …κάθε πέρσι και καλύτερα! Έτσι, στις περσινές Οδηγίες για τη διδασκαλία των Μαθημάτων κτλ. - πράξη 26/2008 του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου (Π.Ι.)- για το μάθημα της Φυσικής στη Β΄ τάξη γυμνασίου δινόταν ένας λίγο-πολύ ενδεικτικός προγραμματισμός 46 διδ. ωρών με κάποιες επισημάνσεις για ορισμένα θέματα στις Ενότητες 2.1- 2-4 και 3.1-3.7. Στις φετινές Οδηγίες για τη διδασκαλία των Μαθημάτων κτλ. (πράξη 11/2009 του Π.Ι.) δεν υπάρχει κάτι τέτοιο. Γιατί άραγε; Λες και έγιναν τοοόσο κατανοητά πλέον τα διαλαμβανόμενα στα αντίστοιχα κεφάλαια για τους 14χρονους μαθητές…Εκτός κι αν η αξιολόγηση του αντίστοιχου βιβλίου (που δεν έγινε) έδωσε αντίθετα αποτελέσματα… Επίσης, πέρυσι, υπήρχε εν κατακλείδι η οδηγία- προτροπή:
- Ο αριθμός των ασκήσεων που θα δοθούν για επίλυση να είναι περιορισμένος.
- Οι ασκήσεις που θα δίδονται για επίλυση να είναι πολύ απλές.
- Ασκήσεις ή ερωτήσεις που περιλαμβάνονται στο βιβλίο και κατά την άποψη του διδάσκοντος είναι αυξημένης δυσκολίας, να παραλειφθούν.
Φέτος δεν υπάρχει κάτι τέτοιο. Μήπως και διαμαρτυρήθηκαν τα αγοραία «βοηθήματα»;
Τέλος, από την επόμενη σχολική χρονιά οι μαθητές της Β΄ τάξης θα έχουν laptop και υποθέτω ότι θα έλθει η σχετική οδηγία για τη διδασκαλία του εκπαιδευτικού λογισμικού Φυσικής β΄-γ΄γυμνασίου (που έχει αποσταλεί από το Π.Ι. στα σχολεία από πέρσι). Έλα όμως που στο συγκεκριμένο λογισμικό από την ύλη της Β΄ τάξης περιλαμβάνονται μόνο τα κεφάλαια της Θερμότητας (συν μια “ιδέα” Πίεση).Επίσης, είναι γνωστό ότι τα κεφάλαια της Ενότητας 2 δε διδάσκονται (δεν επαρκεί ο χρόνος) στα περισσότερα σχολεία. Μήπως, λοιπόν, είναι ευκαιρία κάποιοι να ξανασκεφτούν το θέμα «πρόγραμμα σπουδών φυσικής Β΄ γυμνασίου» και η διδασκαλία στην Β΄ τάξη να ξεκινά με τη Θερμότητα και να ακολουθεί η Μηχανική; Σχετική μου επιστολή με την πρόταση αυτή προς το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο φαίνεται ότι …παράπεσε, μια κι ούτε απάντησης αξιώθηκα…Και, μην το ξεχάσω, δεν είδα κάποια μνεία για τις εργαστηριακές ασκήσεις, φέτος και πέρσι (όπως φαίνεται το έργο έχει αφεθεί στις εγκυκλίους του Υπουργείου και στην «κατάργηση» των εργαστηριακών Οδηγών).Για να γίνει κατανοητό το αλαλούμ που επικρατεί στο «πώς πρέπει να διδάξω στην τάξη μου», ο εκπαιδευτικός για τη διδασκαλία του κάθε μαθήματος διαθέτει: το Αναλυτικό Πρόγραμμα (ΔΕΠΠΣ/ΑΠΣ) του μαθήματος, την (ετήσια) εγκύκλιο «Οδηγίες για τη διδασκαλία των Μαθημάτων κτλ.» του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου, το εγχειρίδιο Οδηγίες για τη Διδακτέα Ύλη και τη Διδασκαλία των Μαθημάτων στο Γυμνάσιο και στο Γενικό Λύκειο κατά το Σχολικό Έτος…. Τεύχος Γ’ , πάλι του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου (!), τις προτάσεις της συγγραφικής ομάδας στο Βιβλίο του Καθηγητή και τέλος, εγώ διδάσκω …όπως νομίζω στην τάξη μου, μια και «ο καθηγητής γράφει το δικό του βιβλίο [διδάσκοντας] στην τάξη»! Άραγε τι έχουν τα έρμα και ψοφάνε ή νάχουμε να ασχολούμαστε και ο καιρός να περνά;Μια ιδέα για το τι επικρατεί ως προς τις Οδηγίες κτλ. του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου και περί α-προγραμμάτιστου προγραμματισμού, μπορείτε να δείτε εδώ.

2 σχόλια:

ΜιλτοΣ είπε...

-Τι καν τα παιδιά σ' κόρακα;
-Κάθε μέρα και μαυρίζν!

Πως τόλεγες εκείνο για το Σχολειό στο μακρυνό Βουκούρεστ, αν θυμαμαι καλά, σε χρόνια περασμένα 1800 και, .... Κάθε Τετράδη θα γίνονται τα πειράματα, σε περίπτωση που δεν γίνουν, θα γίνονται το Σάββατο της ίδιας εβδομάδας...
ή το άλλο...γύρω στα 1900..Οι μαθητές της Ζωσιμαίας Σχολής πραγματοποίησαν πειράματα Φυσικής στις απολυτήριες εξετάσεις-επιδείξεις, παρουσία του Τούρκου Διοικητή Μπέη Ταχσίν.

N. είπε...

...όμως, τα παραπάνω γίνονταν σε ελληνικά σχολεία της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας στις αρχές του 19ου και του 20ού αιώνα, ενώ σήμερα στα σχολεία της Ελλάδας του 21ου αιώνα, άστα να πάνε..."Κρυφό σχολείο" (=φροντιστήριο και ιδιαίτερο) που λένε.Κι από έωλες Οδηγίες "ασχέτων με ολίγη", έχουμε και περίσσευμα.

Related Posts with Thumbnails