Χρόνια τώρα είχα την απορία «ποιος ο λόγος ύπαρξης των πειραματικών σχολείων» του άρθρου 31 το νόμου 1566/1985…Βέβαια ο «σοφός» νομοθέτης υποστηρίζει ότι «σκοπός των πειραματικών σχολείων είναι η πρακτική παιδαγωγική επιμόρφωση του εκπαιδευτικού προσωπικού και η πειραματική εφαρμογή προγραμμάτων και μεθόδων διδασκαλίας, καθώς και η πειραματική χρήση σχολικών βιβλίων, οπτικοακουστικών και άλλων μέσων εκπαιδευτικής τεχνολογίας.» Αλλά, αν δεν κάνω λάθος, ως καλόπιστος παρατηρητής, ξέχωρα από την υλοποίηση του πρώτου σκέλους (με δειγματικές διδασκαλίες για τους φοιτητές των λεγόμενων καθηγητικών σχολών, για τους νεοδιοριζόμενους εκπαιδευτικούς στο πλαίσιο της εισαγωγικής επιμόρφωσης των ΠΕΚ, άντε και κάποια δειγματική ή ένδοϋπηρεσιακά σεμινάρια για τους νυν υπηρετούντες), δεν έχω υπόψη μου, στα 25 χρόνια λειτουργίας τους, κάποια «πειραματική εφαρμογή προγραμμάτων και μεθόδων διδασκαλίας κτλ.», ας πούμε στα μαθήματα των φυσικών επιστημών –πλην αυτής του προγράμματος Φυσική PSSC μαζί με άλλα 200 τόσα λύκεια… Και παρακάτω, δε θυμάμαι να έχουν υλοποιηθεί έστω και άπαξ τα προβλεπόμενα στο εδάφιο 4 του νόμου, ότι δηλαδή: «Με απόφαση του Υπουργού Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων μπορούν να μετατρέπονται τα πειραματικά σε κοινά σχολεία, καθώς και κοινά σχολεία σε πειραματικά. Τα πειραματικά σχολεία που συμπληρώνουν έξι έτη λειτουργίας μετατρέπονται υποχρεωτικά.» Τουναντίον σφαγή έχει γίνει - ποιος θα πάρει τη θέση, ποιος - ως προς τα προβλεπόμενα από το εδάφιο 9 : «Όσοι διδάσκουν στα πειραματικά γυμνάσια και λύκεια έχουν μειωμένο κατά πέντε ώρες υποχρεωτικό ωράριο εβδομαδιαίας διδασκαλίας από το υποχρεωτικό ωράριο των εκπαιδευτικών που διδάσκουν σε άλλα σχολεία».Και να δεις τι έγινε σε πλείστες όσες επαρχιακές πρωτεύουσες με την αναγγελία της εκεί ίδρυσης πειραματικού σχολείου… Ποιο θα μετονομαστεί σε Πειραματικό ποιο, λόγου χάρη, το 2ο ή το 4ο Γυμνάσιο; Σφαγή για το «μείον πέντε»…
Κατά τα άλλα, και για να ξεκαθαρίσουμε τα πράματα, υπάρχουν και πειραματικά σχολεία που πράγματι κάνουν δουλειά πάνω από το μέσο όρο (όποιος κι αν είναι αυτός), αλλά υπάρχουν και πειραματικά που μόνο στο ωράριο υπερτερούν… Όσο για την κλήρωση των μαθητών, ε, δε λέω μια κλήρωση είναι πάντα κλήρωση, μόνο προς τι; Αφού τη δουλειά ενός πειραματικού δυνητικά κάνει και το σχολείο της γειτονιάς - και αυτός είναι πιθανόν ο λόγος (αυτογνωσία;) που ο νομοθέτης προβλέπει την εναλλαγή τους ανά εξαετία. Απτό παράδειγμα η προχθεσινή είδηση για τον μαθητή από το Λύκειο Λιτόχωρου που προσκλήθηκε στο πανεπιστήμιο του ΜΙΤ (δες εδώ). Μη πω ότι μικρές αναλογικά είναι οι επιτυχίες και οι διακρίσεις των μαθητών των νυν πειραματικών σχολείων στις μαθητικές Ολυμπιάδες Μαθηματικών, Φυσικής, Χημείας, Πληροφορικής και σε ανάλογους πανελλήνιους και διεθνείς μαθητικούς διαγωνισμούς. Ως εκ τούτου, πειραματικά, τι; Μα η αναμόρφωσή τους, ώστε «να λειτουργούν ως "πιλότοι της γνώσης", ως φωτεινά παραδείγματα για όλα τα σχολεία της Δημόσιας Εκπαίδευσης» κατά την υπουργό Παιδείας (δες εδώ).Δεν ξέρω κατά πόσο το «αναμορφωτήριο» λέγετε ΕΣΠΑ (!) αν και με κάνει καχύποπτο η αποστροφή: «Το εκπαιδευτικό μας σύστημα χρειάζεται την αξιοκρατική πνευματική άμιλλα, την αριστεία και την καινοτομία (...)».
Και προφανώς το συμπίλημα στην υπουργική πρόταση: «Τα Πειραματικά Σχολεία (στα οποία εντάχθηκαν με το Ν. 1566/85 και τα ιστορικά Πρότυπα Σχολεία) έχουν μακρά ιστορία στον τόπο μας. Τα σχολεία αυτά στη διαδρομή τους παρείχαν ευκαιρίες κοινωνικής κινητικότητας με όρους αμιγώς αξιοκρατικούς, αποτέλεσαν πυρήνες παραγωγής της πνευματικής, πολιτικής και κοινωνικο-οικονομικής ηγεσίας, που είχε ανάγκη ο τόπος. Παράλληλα συνέβαλλαν επί πολλά χρόνια στην ανάπτυξη και εφαρμογή σημαντικών εκπαιδευτικών καινοτομιών και λειτούργησαν ως κέντρα πρακτικής άσκησης εκπαιδευτικών. Πολλά από τα σχολεία αυτά αποτέλεσαν εκπαιδευτικά ιδρύματα υψηλού κύρους και μεγάλης ακτινοβολίας, παρήγαγαν αξιόλογο εκπαιδευτικό έργο, αποφοίτησε πλειάδα σημαντικών προσωπικοτήτων της νεότερης και σύγχρονης Ελλάδας από αυτά, και προσέφεραν σημαντικές υπηρεσίες στην ελληνική κοινωνία», υποδηλώνει, τι άλλο, «στερνή μου γνώση να σ΄είχα πρώτα»... Το αφήνω ασχολίαστο ή καλύτερα αντιγράφω – την απάντηση/σχολιασμό – από παλαιότερο άρθρο του καθηγητή Γ. Μπαμπινιώτη: «Εν ονόματι μιας υπεραπλουστευτικής στη βάση της και δήθεν επαναστατικής λογικής που επικράτησε στις αρχές της δεκαετίας τού '80, μιας νοοτροπίας επιφανειακού εξισωτισμού, που πίστευε απλοϊκά ότι πλήττοντας τα "ελιτίστικα" τάχα σχολεία, τα δημόσια δηλ. σχολεία επιλέκτων (Πειραματικό, Βαρβάκειο) και τα καλά ιδιωτικά σχολεία και καταργώντας έτσι τις διαφορές θα οδηγούσε αυτομάτως τη δημόσια εκπαίδευση σε αναβάθμιση, το Πειραματικό (=ΠΣΠΑ) και το Βαρβάκειο άλλαξαν καθεστώς. Καταργήθηκε η επιλογή των μαθητών μέσα από δημόσιο διαγωνισμό. Καταργήθηκε η επιλογή των εκπαιδευτικών, που μπορούν να διδάξουν σε τέτοια πρότυπα σχολεία. Καταργήθηκαν τα κίνητρα που έχουν οι διδάσκοντες σε τέτοια σχολεία να αφοσιωθούν στο έργο τους, να ετοιμάζονται καλύτερα και να εργάζονται περισσότερο ώστε, να λειτουργούν ως πρότυπα εκπαιδευτικών και ως εκπαιδευτές νέων καθηγητών σε υποδειγματικές μορφές διδασκαλίας. Καταργήθηκε, τέλος, η άμεση και ουσιαστική σύνδεση που είχε, προκειμένου για το Πειραματικό, με το πανεπιστήμιο, κατά την οποία ειδικοί πανεπιστημιακοί καθηγητές της παιδαγωγικής είχαν την εποπτεία και ουσιαστική ευθύνη της εκπαιδευτικής λειτουργίας των σχολείων. Αποτέλεσμα: Τα πειραματικά και πρότυπα σχολεία διατήρησαν απλώς το... όνομά τους!»
Για να τελειώνω: Μήπως η νυν υπουργός Παιδείας ήταν μεταξύ αυτών που κραύγαζαν τότε, μαζί με τους κομματικούς συνδικαλιστές της ΟΛΜΕ, τους πάσης φύσεως «δημοκράτες» και τους γενικώς και αορίστως αριστερούς για την κατάργηση των τότε προτύπων; Μήπως ο αγλαός πρωθυπουργός και πρόεδρος του κυβερνώντος κόμματος, ο και υπουργός παιδείας χρηματίσας, πρέπει πριν από όλα να ζητήσει δημόσια συγγνώμη για την κατάργησή τους, πριν επαναλειτουργήσουν; Γιατί ξέρετε τι μου θυμίζει αυτή η ιστορία; Μια ανάλογη, αυτή της κατάργησης του μαθήματος των Αρχαίων Ελληνικών από το γυμνάσιο και την μετά δεκαετία επαναφορά τους… Και γιατί μου το θυμίζει: τα ίδια πρόσωπα, και εννοώ τους τότε συμβούλους του (υπό κατάργηση, επιτέλους!) Παιδαγωγικού Ινστιτούτου, όπως ψήφισαν την έξωσή τους από αναλυτικό πρόγραμμα, παρόμοια τα επανέφεραν! Έτσι, απλά…σαν τίποτα να μη γνώριζαν! Και διάβασα και 333 σχετικές απαντήσεις στο open.gov στο δεκαήμερο «διάλογο» περί πειραματικών και προτύπων…Δε λέω, ο καθείς με την ενδιαφέρουσα άποψή του. Αλλά, φτάνει πια με αυτή τη ψευτοδιαβούλευση… Αλήθεια, γιατί δε διαβουλευτήκαμε και για το ΔΝΤ; Ή για το κόψιμο του 13ου και 14ου μισθού; Έρρωσθε!
1-2-2011 Σημαντικά είναι τα Πρότυπα Σχολεία!...
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου