Σενάρια πρόσβασης στα ΑΕΙ και νάχουμε να λέμε...
Με ποικίλα σενάρια τροφοδοτείται καθημερινά η συζήτηση για το θέμα του τρόπου της εισαγωγής των αποφοίτων Λυκείου στα (δημόσια) ΑΕΙ. Από τη μια τo νέο σενάριο Θ. Βερέμη-ΕΣΥΠ, προβλέπει ο μαθητής να δηλώνει στο τέλος της Α΄ Λυκείου αν θέλει να δώσει εξετάσεις για τα ΑΕΙ, στη Β΄ Λυκείου να διαλέγει αν θα ακολουθήσει θετική ή θεωρητική κατεύθυνση και να παρακολουθεί στη Β΄ και Γ΄ Λυκείου τα ανάλογα 4-5 μαθήματα της κατεύθυνσης που επιλέγει, προκειμένου να δώσει εξετάσεις μετά στο τέλος της Γ΄ Λυκείου. Μαζί και η πρόταση περικοπής ''δευτερευόντων'' μαθημάτων όπως και να γίνονται μαθήματα τα απογεύματα (ενδο-σχολικό φροντιστήριο…).Μία από τα ίδια δηλαδή! Από την άλλη η πρόταση του Γ. Μπαμπινιώτη αφορά την ίδρυση ενός ανεξάρτητου εξεταστικού κέντρου, που θα λειτουργεί υπό την εποπτεία του υπουργείου Παιδείας, στο οποίο κάθε υποψήφιος θα μπορεί να απευθύνεται όποτε επιθυμεί για να δώσει εξετάσεις και να επιτύχει τους βαθμούς που θέλει. Επίσης, κι αυτό είναι ''νέο'', η κάθε πανεπιστημιακή σχολή θα καθορίζει μόνη της τα κριτήρια που κρίνει ότι ανταποκρίνονται στα προγράμματά της. Αλλά και η πρόταση της ΟΛΜΕ και λοιπών συνδικαλιστικών οργάνων των εκπαιδευτικών (ΠΟΣΔΕΠ, ΔΟΕ...), η οποία προβάλει την ελεύθερη πρόσβαση στο πανεπιστήμιο για όσους κατέχουν απολυτηρίο Λυκείου τύπου baccalaureat… (δες κι εδώ).Μόνο το έργο το έχουμε ξαναδεί- από το 1963 και εντεύθεν.Συζήτηση να γίνεται (διάλογος λέγεται...) και ο καιρός να περνά μέχρι τις επόμενες εκλογές κι άντε πάλι από την αρχή για να καταλήξουμε στις ...Δέσμες και τις πανελλαδικές! Καλά που αναγνωρίζονται πλέον τα χαρτιά των λεγόμενων (ιδιωτικών) κολεγίων (δες εδώ), όπου πληρώνεις κάτι παραπάνω και το παιδί (σου) έχει το πολυπόθητο «πτυχίο»… όσο για δουλειά, βλέπουμε.
1 σχόλιο:
Για να έχουμε πληρέστερη εικόνα των ανασχηματισμών στις εισιτήριες εξετάσεις των ΑΕΙ ΤΕΙ , και για να μην χάσουμε κανένα επεισόδιο της σειράς, η εξιστόρηση των κατά καιρούς (με διαφορετικά ονόματα) εξετάσεων από Τα ΝΕΑ της Πέμπτης 22 Ιαν 2009.
Αν κανείς κοιτάξει τα τελευταία τριάντα χρόνια τις διακηρύξεις των υπουργών Παιδείας, κάθε φορά που άλλαζαν το σύστημα πρόσβασης στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, θα εκπλαγεί: όποτε το ΥΠΕΠΘ μιλούσε για αλλαγή των Πανελλαδικών Εξετάσεων, τα αποτελέσματα ήταν ακριβώς αντίθετα απ΄ όσα υποσχόταν ότι θα πετύχει.
Τα τελευταία 30 χρόνια έχουμε τέσσερις αλλαγές στον τρόπο πρόσβασης στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση. Και τα τέσσερα εξεταστικά συστήματα διαφήμιζαν ως στόχους τους τον περιορισμό της παραπαιδείας, την αντικειμενική και αξιοκρατική επιλογή των μαθητών, την ισότητα ευκαιριών, το άνοιγμα των πανεπιστημίων, την ελεύθερη πρόσβαση, το τέλος του «ασφυκτικού εναγκαλισμού» του λυκείου από τις απαιτήσεις των εξετάσεων για το πανεπιστήμιο.
1980-1983ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΕΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ
Τον Νοέμβριο του 1978, ο τότε υφυπουργός Παιδείας Βασίλης Κοντογιαννόπουλος ανήγγειλε, «εν μέσω πανηγυρισμών», τον νέο τρόπο εισαγωγής στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, σύμφωνα με τον οποίο οι μαθητές θα έδιναν εξετάσεις στις δύο τελευταίες τάξεις του λυκείου και τα αποτελέσματά τους θα χρησίμευαν όχι μόνο για τη σχολική αξιολόγηση του μαθητή (προαγωγή- απόλυση), αλλά και ως κριτήρια για την εισαγωγή στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση.
Ωστόσο, η βασική «καινοτομία» των Πανελληνίων Εξετάσεων, δηλαδή η διπλή εξεταστική δοκιμασία, γιγάντωσε τον αριθμό των φροντιστηρίων, αφού μετέτρεψε τη Λυκειακή Βαθμίδα σε εξεταστικό κέντρο.
Εξάλλου αντί της πολυδιαφημιζόμενης ελεύθερης εισαγωγής στα πανεπιστήμια, μειώθηκε ο αριθμός των υποψηφίων αφού πολλοί «κόβονταν» ήδη από τα αποτελέσματα των εξετάσεων της Β΄ Λυκείου.
1984-1998 ΓΕΝΙΚΕΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ (ΔΕΣΜΕΣ)
Το 1983 οι «Πανελλήνιες Εξετάσεις» μετονομάζονται σε «Γενικές Εξετάσεις». Σύμφωνα με τις επίσημες ανακοινώσεις, το νέο σύστημα στόχευε στην «ελάττωση της απορρύθμισης της λειτουργίας του λυκείου» με τον περιορισμό των Γενικών Εξετάσεων μόνο στη Γ΄ Λυκείου. Επίσης στόχευε στην «αύξηση της ισότητας ευκαιριών» και «στον περιορισμό της εξάπλωσης των φροντιστηρίων».
Με κάποιες παραλλαγές το σύστημα των Γενικών Εξετάσεων συνεχίστηκε μέχρι το 1998. Το αν εκπλήρωσε τους στόχους του το δείχνουν καθαρά τα στοιχεία: ενώ το ποσοστό των μαθητών της Γ΄ Λυκείου στην Αθήνα που παρακολούθησαν φροντιστήριο και ιδιαίτερα μαθήματα το 1984 ήταν 65%, το 1993 έφτασαν το 95%!
Από το 1984 μέχρι το 1988 στη διάρκεια των Γενικών Εξετάσεων οι βαθμοί των τριών τάξεων του λυκείου λαμβάνονται υπόψη σε ποσοστό 25%. Αποτέλεσμα; Βαθμοθηρία με πενταπλασιασμό- μέσα σε μια 9ετία- των μαθητών που βαθμολογούνται με «άριστα».
1999-2004 ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΕΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ ΕΝΙΑΙΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ
Το 1997, ο υπουργός Παιδείας Γερ. Αρσένης εξαγγέλλει την κατάργηση των Γενικών Εξετάσεων και την ελεύθερη πρόσβαση στα πανεπιστήμια.
Το ΥΠΕΠΘ ισχυρίζεται ότι με την εφαρμογή του νέου συστήματος στοχεύει:
α. Στο «τέλος των Γενικών Εξετάσεων» και στο «άνοιγμα των πανεπιστημίων» που «θα κατάφερνε συντριπτικό χτύπημα στα φροντιστήρια».
β. στη «μείωση του ανταγωνισμού για την κατάληψη μιας θέσης στα Τριτοβάθμια Ιδρύματα που θα αποκαταστήσει στο λύκειο το κλίμα που απαιτείται για να λειτουργήσει παιδαγωγικά το σχολείο».
Τα αποτελέσματα; Υποβαθμίζεται μέσα σε μικρό χρονικό διάστημα η μορφωτική λειτουργία του λυκείου, ενώ τα δυο πρώτα χρόνια εφαρμογής του νέου συστήματος χιλιάδες μαθητές όχι μόνο δεν είχαν πρόσβαση σε ΑΕΙ- ΤΕΙ, αλλά «κόπηκαν» ακόμη και από τη δυνατότητα να ολοκληρώσουν τη Β΄ ή τη Γ΄ Λυκείου. Το 1999 στα γεννητούρια του «κατασπάραξε» 30 χιλιάδες μαθητές, το 1/3 του μαθητικού πληθυσμού της Β΄ Λυκείου ενώ το 2004, στα τελευταία του, αξιολόγησε ένα στα δύο παιδιά που φοιτούσαν στη Β΄ Λυκείου με βαθμό κάτω από τη βάση.
(Εδώ το άρθρο παραλείπει τις διορθώσεις επί υπουργίας Ευθυμίου)
2005-2009 ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΕΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ ΓΕΝΙΚΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ ΚΑΙ Η ΒΑΣΗ ΤΟΥ 10
Από το 2005 το ΥΠΕΠΘ (υπουργός Μ. Γιαννάκου) επιβάλλει την περιβόητη «βάση του 10» που σύντομα αποδεικνύεται μια επιχείρηση νομιμοποίησης του εξοστρακισμού των πιο αδύνατων κοινωνικά και σχολικά. Ο δρόμος για τα ΑΕΙ- ΤΕΙ στενεύει, «κλείνοντας το μάτι» στα εκατοντάδες Κέντρα Ελευθέρων Σπουδών και τα Κολέγια στα οποία προσφέρεται ως έτοιμη πελατεία το «πλεόνασμα» των υποψηφίων που δεν εισάγονται. Χαρακτηριστικά, από τον χρόνο εφαρμογής της βάσης του 10, μέσα σε τρία χρόνια, έμειναν ακάλυπτες 50.000 θέσεις σε ΑΕΙ- ΤΕΙ.
Δημοσίευση σχολίου