Δευτέρα 2 Μαρτίου 2009
Το πέταγμα του χαρταετού
Η συνήθεια του πετάγματος χαρταετού προέρχεται από την Κίνα. Πατρίδα του θεωρείται η περιοχή Weifang στην ΒΑ ακτή, όπου κατασκεύαζαν χαρταετούς περίπου 2800 χρόνια πριν κι αυτό επειδή υπήρχε η «πρώτη ύλη»: μεταξωτό ύφασμα για το υλικό πανιών, μπαμπού για ένα ισχυρό, ελαφρύ πλαίσιο, γερή και λεπτή μεταξωτή κλωστή για την καλούμπα. Αργότερα από την Κίνα μετανάστευσε, στην Κορέα, την Ιαπωνία, την Ταϊλάνδη, και τις άλλες χώρες της χερσονήσου της Ινδοκίνας, στην Ινδία, το Αφγανιστάν, την Αραβική χερσόνησο, αλλά και στην Ινδονησία και τα νησιά του Ειρηνικού. Στην Ευρώπη ο χαρταετός κάνει την εμφάνισή του όχι νωρίτερα από το 1400 μ.Χ. από Ευρωπαίους εξερευνητές που επέστρεψαν από την Ασία. Σαφείς ειδήσεις για την παρουσία του χαρταετού στα νεότερα χρόνια, έχουμε μια γερμανική του 1450 και μια ισπανική του 1606. Στη δεύτερη, ένας κληρικός που έγραψε το ημερολόγιό του, αναφέρει τούτο το σημαντικό για τον χαρταετό, δηλαδή ότι τον χρησιμοποιούσαν στην εποχή σαν παιγνίδι χαράς, την “ημέρα του Πάσχα”. Ο χαρταετός από το 18ο αιώνα άρχισε να φαίνεται χρήσιμος και σαν επιστημονικό όργανο. Το 1749 ο Σκωτσέζος μετεωρολόγος Alexander Wilson χρησιμοποίησε χαρταετούς για να ανυψώσει θερμόμετρα μέχρι το ύψος των 3000 ποδών για να καταγράψει τις θερμοκρασιακές μεταβολές σε μεγάλο υψόμετρο. Και μετά τρία χρόνια αργότερα, ο Βενιαμίν Φραγκλίνος εκτέλεσε το διάσημο πλέον σε όλους πείραμα με τον χαρταετό για να αποδείξει ότι οι αστραπές δεν είναι τίποτε άλλο παρά στατικός ηλεκτρισμός. Ο σερ George Cayley πειραματίστηκε με χαρταετό κατά τα έτη 1799 – 1809 στην προσπάθειά του να κατασκευάσει μια μηχανή που θα είναι ικανή να μεταφέρει ανθρώπους στον αέρα. Την ίδια εποχή τα πλουσιόπαιδα της Ευρώπης, που διάθεταν χαρτί (είδος μεγάλης πολυτέλειας), άρχισαν πρώτα τη χρήση του παιγνιδιού “αετού”. Το παιγνίδι του πετάγματος του χαρταετού ήλθε και στην Ελλάδα, πιάνοντας πρώτα τα λιμάνια της Ανατολής (Σμύρνη, Χίο, Κωνσταντινούπολη), τα λιμάνια της Επτανήσου, έπειτα της Σύρου και των Πατρών, και σιγά-σιγά όλα τα αστικά κέντρα, όπου μπορούσε να αγοραστεί σπάγκος και χρωματιστό χαρτί. Καθιερώθηκε ως μέρος των εθίμων της Καθαράς Δευτέρας και συγκεκριμένα του υπαίθριου εορτασμού της, τα λεγόμενα κούλουμα. Σήμερα ο σκελετός των χαρταετών κατασκευάζεται είτε από ελαφρύ ξύλο είτε από πλαστικό, ενώ το μέρος που φέρνει αντίσταση στον αέρα από πλαστικό φύλλο ή χαρτί. Οι χαρταετοί φτιάχνονται σε τεράστια ποικιλία σχημάτων. Παραδοσιακό σχήμα στην Ελλάδα είναι αυτό με τον εξάγωνο σκελετό (δες εδώ πώς να φτιάξεις το δικό σου χαρταετό ).Σημαντικά σημεία του χαρταετού για επιτυχημένο πέταγμα είναι:τα ζύγια της καλούμπας, τα ζύγια της ουράς, το μέγεθος της ουράς. Το πέταγμα του χαρταετού, για μικρούς και για μεγάλους, είναι ένας δυναμικός τρόπος εισαγωγής στην αεροδυναμική, έχοντας υπόψη ότι ο κάθε χαρταετός πετά λίγο διαφορετικά από έναν άλλο! Η κίνηση του χαρταετού μέσω του αέρα είναι το αποτέλεσμα των δυνάμεων που εφαρμόζονται στο χαρταετό σύμφωνα με τους νόμους του Νεύτωνα. Δες τα βασικά της φυσικής του χαρταετού στην ιστοσελίδα της NASA http://www.grc.nasa.gov/WWW/K-12/airplane/kitefly.html και για ...μελέτη και εξάσκηση κατέβασε την προσομοίωση του πετάγματος του χαρταετού.
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου