Σάββατο 21 Μαρτίου 2009

Η (παρα)παιδεία από το Α ως το Ω

Αντιγράφω από την εφ. Ελεύθερος Τύπος, την …ξενάγηση στα απόκρυφα του διαλόγου για το εξεταστικό μέσα από τις σελίδες του πιο ενημερωμένου για την περίσταση οδηγού, του Λεξικού Μπαμπινιώτη. Η επιλογή των λημμάτων έγινε με εμφανώς χαλαρή διάθεση και διττό στόχο, την ενημέρωση και την ψυχαγωγία του αναγνώστη. Χιούμορ εύστοχο και …μεταφορικά κυριολεκτικό.
Α Άρης: [ένας από τους δώδεκα θεούς του Ολύμπου, ο θεός του πολέμου (σελ. 137)] Καμία σχέση με τον Άρη Σπηλιωτόπουλο, που το βαφτιστικό του είναι… Αριστόβουλος.
Β Βερέμης: Δεν υπάρχει στο Λεξικό Μπαμπινιώτη, όπου η πλησιέστερη προς το επώνυμο του προέδρου του ΕΣΥΠ λέξη είναι «βερεσέ» [(μτφ.) ακούω κάτι βερεσέ: δεν λαμβάνω κάτι σοβαρά υπ’ όψιν μου]. Σε αυτό το σημείο της σελίδας 189 του λεξικού Μπαμπινιώτη είναι κρυπτογραφημένη η τύχη της πρότασης Βερέμη για απογευματινά φροντιστήρια στο Λύκειο.
Γ Γαζέλα: [αντιλόπη της Αφρικής και της Ασίας (σελ. 207) Δεν έχει κάποια εμφανή σχέση με το διάλογο, αλλά είναι η ωραιότερη λέξη που βρήκαμε στο Γ του λεξικού Μπαμπινιώτη, μετά τη γραβιέρα, που είναι νόστιμο τυρί, και τη γάμπαρη, που γίνεται ωραία ψητή.
Δ Δεκεμβριανά: [η ένοπλη σύγκρουση μεταξύ του ΕΑΜ-ΕΛΑΣ και του ελληνικού και του αγγλικού στρατού το Δεκέμβριο του 1944 (σελ. 244)] Σε επόμενη έκδοση του λεξικού ίσως συμπεριληφθεί και η νεότερη σημασία της λέξης: Τα γεγονότα που «ανακαίνισαν» την Αθήνα, με αφορμή το φόνο μαθητή από ειδικό φρουρό. Ετσι μπήκαν τα θεμέλια του διαλόγου για την Παιδεία.
Ε Εξετάσεις: [το σύνολο των γραπτών ή προφορικών δοκιμασιών που αποσκοπούν στην αξιολόγηση κάποιου (σελ. 346)]. Η αναπόδραστη κατάληξη του διαλόγου για το νέο σύστημα πρόσβασης. Χρειάζεται προσοχή στη δόση. Λένε ότι οι εξετάσεις είναι σαν το φάρμακο. Η μικρή δόση κάνει καλό, η μεγάλη «τον στέλνει» τον υποψήφιο.
Ζ Ζάππειο: Το λεξικό Μπαμπινιώτη έχει σχετική αναφορά στο λήμμα Ζάππας [επώνυμο εθνικών ευεργετών, όπως ο Ευάγγελος και ο Κωνσταντίνος (σελ. 399)] Συνυπήρξαν εκεί για μία και μοναδική φορά οι δύο μονομάχοι του εξεταστικού. Δεν θα επαναληφθεί. Το ενδεχόμενο να συνυπάρξουν Βερέμης και Μπαμπινιώτης στα γραφεία του ΕΣΥΠ στη Συγγρού προσέκρουσε στις αντιρρήσεις της «σπιτονοικοκυράς», που δεν επέτρεψε να γκρεμιστούν μεσότοιχοι για να φτιαχτεί αίθουσα συνεδριάσεων. Η στάση της συνδέθηκε με ροδαλό μυστακοφόρο ασπρομάλλη, που εθεάθη να της μετράει έξι νοίκια μπροστά. Μετά ανακοινώθηκε ότι το Συμβούλιο του κ. Μπαμπινιώτη θα συνεδριάζει στα Γενικά Αρχεία του Κράτους.
Η Ήλος: [το καρφί, συνήθ. στη φρ. επί τον τύπον των ήλων, πρέπει να βάλουμε το δάκτυλο στο αποτύπωμα των καρφιών (πάνω στο σώμα του Χριστού), (μτφ.) στο σημείο, θέμα κ.λπ. που κυρίως ενοχλεί (σελ. 411)] Το μότο όλων των εθνικών διαλόγων. Το ακούει η Παιδεία και τρέχει στο σταυρό να καρφωθεί μόνη της.
Θ Θεοδώριχος: [ηγεμόνας των Γότθων (5ος αι.), (σελ. 423)] Καμία σχέση με το διάλογο, αλλά μπορεί να πέσει στα περιφερειακά τεστ του Μπαμπινιώτη.
Ι Ιδιαίτερα: [φροντιστηριακά μαθήματα κατ’ οίκον (σελ. 437)] Η μαύρη τρύπα των οικογενειακών προϋπολογισμών στην Ελλάδα. Η ταρίφα μπορεί να ξεπεράσει τα 200 ευρώ/ώρα, εάν ο «ιδιαίτερος» έχει διατελέσει στο παρελθόν μέλος της Κεντρικής Επιτροπής Εξετάσεων.
Κ Κεραμίδια: [ψημένες πήλινες πλάκες που χρησιμοποιούνται στην κάλυψη της στέγης (σελ. 501)] Στο εκπαιδευτικό σύστημα «κεραμίδια» αποκαλείται το εξεταστικό. Η φράση «ξεκινάτε από τα κεραμίδια» ήταν η πρώτη κριτική επί της ατζέντας που δέχθηκε πριν αποχωρήσει από το Ζάππειο ο υπουργός Παιδείας. Τη διατύπωσε ο πρόεδρος της ΔΟΕ, Δημ. Μπράτης.
Λ Λύκειο: [η δεύτερη βαθμίδα της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης (σελ. 587)] Ο μεγάλος ασθενής στο ιατρείο του διαλόγου. Οπως δήλωσε ο επιβλέπων της επέμβασης Αρης Σπηλιωτόπουλος, ο ασθενής θα υποβληθεί σε λιποαναρρόφηση διδακτέας ύλης και αποκοπή του ομφάλιου λώρου που τον συνδέει με την παραπαιδεία. Οι εξετάσεις θα γίνονται μετά την αποφοίτηση.
Μ ΜαρτυριΑρης: [αυτός που μαρτυρεί μυστικά (σελ. 601)] Κατ’ επέκταση, όποιος προβαίνει σε αποκαλύψεις «χωρίς εξουσιοδότηση». Ακριβώς αυτό καταλόγισε προχθές η κυρία Αννα Διαμαντοπούλου στον κ. Γ. Μπαμπινιώτη, αναφερόμενη στη συνέντευξη που παραχώρησε ο επικεφαλής του διαλόγου στο City.
Ν Ναυάγιο: [βύθιση, προσάραξη ή συντριβή πλοίου, (μτφ.) η αποτυχία, το ναυάγιο των διαπραγματεύσεων (σελ. 666)] Η συνήθης έκβαση των εγχειρημάτων διαλόγου στην Ελλάδα. Ηδη πέφτουν τα πρώτα στοιχήματα για το ποιος θα αποχωρήσει πρώτος: Ο Δ. Μπράτης της Διδασκαλικής Ομοσπονδίας ή ο Γ. Πανάρετος του ΠΑΣΟΚ, ο οποίος άρχισε να ξεδιπλώνει το σατανικό του σχέδιο από την πρώτη κιόλας συνεδρίαση του Συμβουλίου; Τσάκισε το ηθικό του ακροατηρίου του με την ατέλειωτη ομιλία του.
Ξ Ξενοφών: [Αθηναίος ιστορικός, πολιτικός και στρατηγός (σελ. 695)]. Το λήμμα είναι συνθηματικό. Το γράφουμε για όποιον έχει να διαβάσει τη Δευτέρα Αρχαία, αλλά κάθεται και χαζεύει την εφημερίδα.
Ο ΟΛΜΕ: [Ομοσπονδία Λειτουργών Μέσης Εκπαίδευσης (σελ. 714)]: Οι ακροβάτες του διαλόγου. Με τα πόδια έξω από το διάλογο και τα χέρια μέσα τραβάει τον κ. Μπαμπινιώτη στα γραφεία της για να τα πουν ιδιαιτέρως. Η απουσία της το μεγάλο μαράζι του Αρη. Στη θέα της άδειας της καρέκλας στο Ζάππειο κάποιοι τον είδαν που προσπαθούσε να κρύψει ένα δάκρυ.
Π Πρυτάνεις: [αιρετοί προϊστάμενοι ανώτατων εκπαιδευτικών ιδρυμάτων με χρονικά καθορισμένη θητεία (σελ. 876)] Μανούλες στους ελιγμούς. Εθαψαν στο χιόνι του Καρπενησίου τις διαφωνίες τους για το εξεταστικό και τέσσερις απειλές παραίτησης και ύστερα επιτέθηκαν στους δημοσιογράφους που τις ξέθαψαν.
Ρ Ρεπορτάζ (εκπαιδευτικό): [το προϊόν της σκληρής δουλειάς ταλαιπωρημένων συμπολιτών μας με ιδιαίτερη αντοχή στο σκοτσέζικο ντους. Από τον πετροπόλεμο και τα πάρτι με χημικά μέχρι τα «τσάγια με κάμερες και βιολιά»]
Σ Συμβούλιο (Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης): [συλλογικό όργανο που συγκροτείται σε σώμα με συγκεκριμένες αρμοδιότητες, για ορισμένη θητεία και για τη λήψη αποφάσεων (σελ. 980)] Το βασίλειο του καθηγητή Μπαμπινιώτη. Από τα 30 μέλη της Ολομέλειας η κυβέρνηση ελέγχει τα 18, αν αφαιρέσουμε τους συνδικαλιστές, τους εκπροσώπους των κομμάτων (ΠΑΣΟΚ και ΛΑΟΣ), της ΚΕΔΚΕ, της ΕΝΑΕ, του ΣΕΒ και τους 2 έφηβους βουλευτές.
Τ ΤΕΙ: [Τεχνολογικά Εκπαιδευτικά Ιδρύματα (σελ. 1.023)] Η αχίλλειος πτέρνα της ελληνικής τριτοβάθμιας εκπαίδευσης. Με τις ευλογίες της κυβέρνησης ξεκίνησε η διερεύνηση του σεναρίου συγχώνευσής τους με τα πανεπιστήμια.
Υ Υπουργός (ΠαιδεΙας): [σήμαινε αρχικά «υπηρέτης, βοηθός». Μετά την ίδρυση του νεοελληνικού κράτους, η λέξη αντικατέστησε την ιταλική «μινίστρος», ώστε το αξίωμα του υπουργού να συνδεθεί με την έννοια «υπηρέτης του πολίτη» (σελ. 1.090)] Εχει κανείς αντίρρηση;
Φ Φροντιστήριο: [ιδιωτικό εκπαιδευτήριο που βοηθεί τους μαθητές στα μαθήματα και την προετοιμασία για εξετάσεις (σελ. 1.119)] Θεσμός που γνωρίζει ιδιαίτερη άνθηση στην Ελλάδα αλλά και την Τουρκία. Στόχος και αυτού του υπουργού Παιδείας η «εξάλειψή» του.
Χ Χασκογελώ: [γελώ δυνατά και με ανοιχτό στόμα (σελ. 1.138)] Ο τρόπος που αντιδρούν οι υποψήφιοι του 2009, του 2010 και του 2011 με όλα αυτά που ακούνε ότι θα υφίστανται οι επόμενες γενιές από το 2012 και μετά.
Ψ Ψιψιψίνια: Τα συνδέεις με τα κοκοκόψαρα και παραμυθιάζεις τον κόσμο ότι στο ελληνικό πανεπιστήμιο μπορεί να λειτουργήσει η ελεύθερη πρόσβαση. Μετά αρχίζεις να κλαις στον ώμο του Εσκιμώου διπλανού σου που «έχασες το κορμί» και ξεσπάς στον Παπαδημούλη.
Ω Ωτοστόπ: Ένας από τους τρόπους διαφυγής σας στο εξωτερικό, εάν έχετε τρομάξει από τις προτάσεις για το νέο εξεταστικό.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Related Posts with Thumbnails